Gröna Lund

Familjen kom hem igår :)
 
Gick upp vid åtta i morse och käkade frukost för en gångs skull. Vid tio över nio eller liknande möttes jag och A upp och gick till tunnelbanan och åkte den och sedan buss till Grönan. När vi kom dit hade de inte öppnat hela parken ännu, så vi åkte Nyckelpigan, den minsta berg-och-dal-banan. Fett kul! :D Sen vid elva öppnade de hela området och vi gick och kollade efter vad som var öppet att åka (allt öppnade ju till slut). Vi åkte:
  • Vilda Musen (större berg-och-dal-bana) som är stört läskig, men himla rolig.
  • Eclips (världens högsta slänggunga). Lite panik under hela åkturen kan vi ju säga, känns inte helt säkrt där uppe även om det är det. Inte ångestpanik som i Fritt Fall, men läskigt var det. Blev inte bättre av att A satt och sa "tänk om jag tappar min sko", "vad händer om gungan lossnar?" och andra fina saker för att lugna :P
  • Blå Tåget (skräcktåg för barn) som alltid är rolig att åka en gång och som jag tycker är läskig nog, haha. Man blir lite konfunderad dock när en dörr flyger upp framför en och där sitter ett monster på toa...
  • Flygande Mattan (ser ut som en stor platt matta som åker runt i vertikala cirklar men aldrig är upp-och-ner). An av de allra bästa attraktionerna på Grönan. Vi åkte den två gånger på raken. Så mycket härligt pirr och helt underbar. Sitter alltid och skrattar konstant (som en galning?) genom den åkturen :D
  • Jetline (en av de större berg-och-dal-banorna). Vilda Musen var faktiskt värre, även om man tror att Jetline skall vara det. Höll faktiskt ögonen öppna under åkturen när jag insett detta och hade roligt. Vilda Musen är dock roligare.
  • Kärlekstunneln. Har aldrig åkt den förut, och den är minst sagt bisarr. Det är som att åka genom en version av Junibacken, fast utan berättarrösten. Massa glasmontrar med nakna älvor och olika sorters skumma trollmänniskor och annat. En monter hade "Kärleksbageriet", men det var ungefär det enda som var någorlunda kärleksrelaterat. Det var skummt och random O__o
  • Vanliga slänggungan (fast den heter ju inte det, men men). Bästa attraktionen. Inget läskigt alls, bara underbart. Man blir lycklig av att åka den och allt i livet känns plötsligt underbart och fint. Det är som någon konstig lycko-terapi, haha. :D
Mellan Blå Tåget och Flygande Mattan åt vi lunch: Fish and Chips med vitlökssås (jag tog vitlök i alla fall). Innan vi åkte slänggungan köpte vi glass också. Jag köpte en våffla med tre kulor och mjukglass ovanpå med en liten vindsnurra och polkagris i (kallas "Tivolivåffla"). :D
 
Brände mig i solen dock... Så himla varmt idag... 
 
På vägen hem stannade vi i centrum och gick runt lite, och jag köpte två tröjor på halva reapriset. Provade dem inte (var ju svettig och dan), tog dem bara i L/XL för att ha tröjor att vara sval i hemma :)
 
 
 
Min glass
 


Anteckningsanmärkningar


Anmärk på anteckningen här:


Namn:
Kom ihåg mig

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Anteckningsanmärkning:

Trackback
RSS 2.0