Riktigt peppad nu!
Efter den här helgen är jag riktigt peppad på att lära mig allt jag kan i skolan och få komma ut och hjälpa till att göra spel! Detta tack vare två ganska okända (tror jag än så länge) produkter: Indie-spelet Cryamore och plattformskonsollen Ouya.
Cryamore är ett supercoolt och väldigt ambitiöst projekt som drivs och utvecklas av 7 coola amerikaner som håller på med det på fritiden. Nu dock ber de om ekonomisk hjälp för att kunna få ut spelet till mars 2014, och kunna göra det så coolt som möjligt! Deras mål är att få ut en AAA-titel (tänk typ "Battlefield", "Final Fasntasy"-serien eller "Assassins Creed"-serien) baserad på äldre 16-bitars spel (riktigt gamla spel med max 16 olika färger i. Långt före jag började spela spel, haha!) men med allt uppgraderat och till ett bra pris.
Storyn är riktigt också häftig och de har fokuserat mycket på musiken, vilket är en del av spel/spelbranschen som får alldeles för lite uppmärksamhet jämfört med t.ex. grafik. Men jag låter deras Kickstarter-video tala för sig självt:
Jag och min lillebrorsa har tillsammans gått in med $50, så vi kommer få spelet + lite coola rewards, men det bästa är att man kommer att få följa deras arbete med spelet och få se hur det växer fram. Vilken inspiration! Det är ju typ det här som är det ultimata målet med min utbildning.
Länk: Cryamore kickstarter
Ouya är en supercool ny plattformskonsoll som skall öppna upp TV-spelsvärlden för även mindre spelutvecklare. TV-spels branschen idag är svår att komma in i och det krävs mycket resurser för att utveckla spel för just den plattformen. Det kräver tid och pengar som många inte har. Ouya är här för att ändra på det.
Det är en liten, kraftfull konsoll som bygger på Android, så kan man koda för Android så kan man koda för Ouya! Det är även precis lika lätt att lägga upp sina spel på Ouya som det är att få upp dem på Android-market, och alla spelen kommer att vara free-to-try! Riktigt peppad inför möjligheten att kunna utveckla TV-spel!
Visst, det är inte Play Station eller XBOX, men det är ändå en milstolpe i spelutvecklingen som ändå är en väldigt ung bransch. Spelutveckling handlar inte längre bara om pengar och underhållning, utan om att ge en upplevelse och om att spränga gränserna för interaktiv media. Och det händer här och nu.
Om man bara letar på rätt ställe så finns det så mycket häftigt man kan hitta. <3
Länk: Ouya - Beräknas kunna börja skeppas i April 2013!
Bild tagen från Ouya:s hemsida
_____________________________________________________
Så det är väl ungefär det jag har gjort i helgen, haha. Förutom att spela in, fira morbror och läst lite. Crazy helg. Och på onsdag ska nästa inlämningsuppgift in, ljuduppgift 1. Jupp. Nu kommer det nog bli ett par kriser igen innan allt ordnar sig och funkar sen igen. Men så verkar det ju vara på den här kursen, haha.
Anteckningsanmärkningar
Trackback